Stećci na Radimlji

Povijesni nastavak i važnost stećaka kao spomenika kulture

Među nacionalnim spomenicima BiH vrlo značajno mjesto zauzimaju stećci, srednjovjekovni nadgrobni spomenici. Po svojoj rasprostranjenosti, i po relativno dobroj očuvanosti, obzirom na vremensku distancu i nepovoljne prostore koji su stoljećima bili izloženi ratnim nedaćama i rušenjima, stećci se mogu smatrati i najtipičnijim obilježjem spomeničke hercegbosanske baštine i nedvojbeno njezinim najorginalnijim dijelom. Karakteristični su za područje današnje Hercegovine, istočne Bosne, Dalmacije. Premda se susreću i u drugim krajevima BiH, zapadne Srbije, zapadne Crne Gore, cijele južne Hrvatske, prostori srednjovjekovnog Huma, Travunije i najranije banovine Bosne njihovo je središnje područje. Možemo zamijetiti da na prostorima donje Hercegovine postoji veliki broj lokaliteta sa značajnim brojem stećaka. Gustoća lokaliteta uvelike ovisi i o blizini kamenoloma, a posebno o količini samog kamena, a lokalitet Radimlje je upravo bio pogodan i za pronalazak odgovarajućeg ovalnog bloka, kao i za transport tih nosivih elemenata uz minimum energije. Prema podacima dosadašnjeg istraživanja smatra se da uvijek ostaje mogućnost pronalaska nekog novog lokaliteta, jer velik je broj stećaka uporabljen kao npr. građevinski materijal za gradnju vjerskih objekata, a mnogi su kroz povijest jednostavno zatrpani.

Poruke sa stećaka

Mnogobrojna istraživanja nisu dala jednoglasnu ocjenu o porijeklu i nastanku stećaka. Postoji niz teorija o podrijetlu stećaka i njihovoj pripadnosti koji se međusobno isključuju. Možemo govoriti više o lokalnoj originalnosti stećaka negoli o sličnosti s srednjovjekovnim nadgrobnim spomenicima po Europi, ali možemo također govoriti o vezi s motivima romantičke i gotičke stilistike i koja se očituje i u dalmatinskim primorskim središtima, i u prekomorskim zapadnim zemljama. Zapravo stećci samo ukazuju na nestali i uništeni kulturološki kontekst srednjovjekovne Bosne i Hercegovine. Mada je od samih početaka proučavanja stećaka i simbolike na stećcima sustavno pokušavano nametnuti mišljenje da oni pripadaju bogumilima, a kasnije se pojavljuju i teze da oni pripadaju Vlasima. obje ove teze su znanstveno neutemeljene i neprihvatljive . Ljudi koji prihvaćaju i zastupaju ove teze, možemo ustvrditi, zaobilaze ili ne vide činjenice koje su očite na stećcima, a to su da stećci i svojim oblikom i ukrasima kao i poukama predstavljaju uistinu prepoznatljivu kršćansku sakralnu i posmrtnu tradiciju.

Međutim, na samom terenu stećci su manje ili više izloženi propadanju i traže ozbiljnu stručnu i pravodobnu zaštitu, posebice zaštitu od suvremenih nasrtaja, koji ubrzavaju njihov nestanak. Kandidiranje nekoliko nekropola ovih stećaka na listi svjetske zaštite pod zaštitom UNESCO-a imalo bi dublji smisao prije nego u zaštiti stećaka općenito, na čitavom njihovom području, pored toga što stećci zaslužuju da budu predstavljeni upravo na toj razini, i kao originalne pojave i kulturni fenomen prostora na kome se nalaze, i ne samo fenomen, nego i simbol prošlosti i stradanja višestoljetne opstojnosti naroda na ovim prostorima.Najpoznatija nekropola stećaka uopće, kod nas i u svijetu svakako je Radimlje. Ona je inače postala sinonim za kulturu stećaka. Njezino značenje je i u tome što predstavlja reprezentativan uzorak i ostalih nekropola s tog područja, kao i po klesarskim ostvarenjima i očuvanim bogatstvom simbola. Većina ovih spomenika datira iz razdoblja 14. i 15.st. premda se njihova pojava registrira u velikoj mjeri i u 12.stoljeću.

OPIS STANJA NEKROPOLE NA RADIMLJI

Nekropola na Radimlji udaljena je svega tri kilometra od Stoca i nalazi se uz cestu Stolac – Čapljina, na lokalitetu Vidovo polje, na domak sela Paprati. Točan položaj možemo vidjeti i na sljedećoj situaciji.

SITUACIJA

Ovdje se nalazi 133 stećka od kojih je 63 ukrašeno, oko 30 % ih ima oblik ploče, 25 % oblik sanduka i 25 % sanduka s podnožjem. To znači stećci su ili jedan element ili dva posebno oblikovana i spojena elementa ; tu su još i tri kamena križa, od kojih jedan dominira nekropolom. Orijentacija stećaka u prostoru je istok-zapad , a smješteni su u polju okruženom stijenskim masivom čiji pravac pružanja prati pravac pružanja Dinarida. Na samoj lokaciji stećci su gusto složeni i nalaze se neposredno uz prometnicu. Ovdje se nalazi 133 stećka od kojih je 63 ukrašeno, oko 30 % ih ima oblik ploče, 25 % oblik sanduka i 25 % sanduka s podnožjem. To znači stećci su ili jedan element ili dva posebno oblikovana i spojena elementa ; tu su još i tri kamena križa, od kojih jedan dominira nekropolom. Orijentacija stećaka u prostoru je istok-zapad , a smješteni su u polju okruženom stijenskim masivom čiji pravac pružanja prati pravac pružanja Dinarida. Na samoj lokaciji stećci su gusto složeni i nalaze se neposredno uz prometnicu.

RELJEFNI MOTIVI NA STEĆCIMA

Nekropola na Radimlji je bogata ukrašenim stećcima, čak njih 63. Možemo istaknuti da je o tim stećcima u literaturi i najviše pisano do sada. Karakteristični motivi sa stećaka ove nekropole jesu : arhitektonski ukrasi sa sve četiri strane stećka, stilizirani križevi ljudske i životinjske figure, vinova loza, motivi iz lova i motivi s oružjem. A možemo reći da je zaštitni znak ili znak raspoznavanja ove nekropole muška figura s uzdignutom rukom i relativno velikom šakom i prstima. Ljudske figure su poznate na nadgrobnim spomenicima još iz davnih vremena pa je logična njihova pojava i na stećcima.

Problem je u njihovu značenju : neki tumače ljudske figure s uzdignutom rukom kao predstavnike feudalnih obitelji koji su tu sahranjeni , ili kao simbol Krista , ili kao molitvu tj. pozdrav Bogu ili pak kao simbol vlasti ili prijetnje za osvetu. Ako znamo da je u vrijeme nastajanja ovih stećaka na području Hercegovine obitavalo samo kršćansko pučanstvo, jasan je sadržaj ovih simbola ; tako uzdignuta ruka a dlanom okrenutim prema vani označava Božji blagoslov. Križevi su sastavni dio stećaka ovog kraja pa i svi natpisi imaju na početku ucrtan križ. Veliki broj stećaka napravljen je u obliku križa. Sami križevi imaju različite oblike. Međutim, postoji veliki broj motiva na kojima je križ skriven u neku likovnu predstavu. Najčešće i najjednostavnije kombinacije ovog skrivenog križa jeste mač, koji probada u kombinaciji s štitom čiji rukohvat i štitnici simboliziraju oblik križa.

Stolački portal


Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Log Out / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Log Out / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Log Out / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Log Out / Izmijeni )

Spajanje na %s

Prati

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: